Renkaat

F1-renkaat puhuttavat jälleen. Renkaista halutaan tehdä vähemmän kestäviä, jotta kisoihin saadaan enemmän tapahtumia. Moni on sitä mieltä, että tällainen F1:n viihteellistäminen on väärin. Niin minunkin mielestäni, jos asiaa miettii urheilulliselta kannalta. Toisaalta amerikan sarjoissa viihde-elementti on ollut aina vahvasti esillä, eikä sitä siellä nähdä ongelmaksi. Ehkä kyse on tottumuksesta. Voi tietysti kyseenalaistaa onko F1 sitten enää urheilua – tai edes moottoriurheilua – jos kuljettajan osuutta kisatapahtumiin vähennetään tarpeeksi?

Lista on pitkä. Nykyään ohitukset tapahtuvat nappia painamalla. Talli katsoo tietokoneelta ja kertoo miten ja missä mutkissa KERS:iä kannattaa käyttää. Kuljettajan merkitys auton rengaskulutukselle on nykyisin melko olematon. Puhumattakaan siitä, että vielä 90-luvullakin auton tekniikan saattoi saada ajamalla rikki! Nykyään kuljettaja ei vaikuta  millään lailla siihen kestääkö tekniikka maaliin saakka vai ei. Vaikka auto kuluttaisi renkaita maltillisesti, ja kuski ajaisi helläotteisesti, niin loppujen lopuksi varikkomuurin tietokone – ei kuljettaja itse –  kertoo milloin pysähdytään renkaanvaihtoon. Kuljettajan vaikutusmahdollisuus on hävinnyt. Auto kehitetään yhtä (kaikkein nopeinta) ajotyyliä silmällä pitäen. Sillä ei edes voi ajaa kovaa muulla tavalla. Jos kuski ”ajaa väärin” hänen on syytä vaihtaa ajotyyliä. Tämä kehitys on mielestäni yksi syy sille miksi Schumin paluu jäi menestykseltään laihaksi. Ja se, miksi nuori aloittelija Grojean pistää Kimin koville taas tulevalla kaudella. Vanha koira ei opi uusia temppuja.

Koko viime kauden ajan jauhettiin siitä, miten hellä Lotus on renkaille. Silti ero muiden tallien varikkopysähdyksiin oli parhaimmillaankin vain joitakin kierroksia. Varsinaista taktiikkamuutosta stoppien vähentämiseksi Lotuksen rengaskulutus ei yleensä mahdollistanut. Tämä siksi, että uusi rengas on joka tapauksessa nopeampi kuin vanha, vaikka vanha olisi hyvinkin hellästi käytetty. Kun stoppien lopullinen määrä kilpailijoihin nähden oli sama, niin käytännössä Lotuksenkin kannatti pysähtyä samaan aikaan muiden kanssa. Tuoreen renkaan vuoksi, mutta myös siksi, että riski joutua hitaamman taakse pussiin vähenisi – tai tilanne olisi ainakin sama koko kärkiporukalla, eikä kisa ratkeaisi ainakaan ruuhkaan. Ainoastaan kärjessä ajava talli voi aidosti pelata rengaspeliä. Tämä tosiasia vesitti Lotuksen rengasylivoiman muutamaa kisaa lukuunottamatta.

f1-renkaatTulevalla kaudella renkaat siis kestävät entistä vähemmän kierroksia. Luvassa enemmän tapahtumia, enemmän erilaisia taktiikoita, enemmän ohituksia… Tai sitten ei. Ehkä alkukaudesta näin tapahtuu, kun renkaita ei vielä tunneta riittävästi, kiitos testirajoitusten. Mutta kauden kuluessa renkaiden merkitys vähenee ja taktiikat alkavat muistuttaa toisiaan. Voi käydä niinkin, että kaudella 2013 tapahtumat radalla köyhtyvät! Nimittäin, pehmeämmästä renkaasta irtoaa enemmän kumin murua radalle. Kisan loppupuolella murua on ajolinjan ulkopuolella jo niin paljon, että ohittaminen on käytännössä mahdotonta. Näin, vaikka edessä menevä auto olisi 2 sekuntia hitaampi kierroksella. Nimittäin sen saman 2 sekuntia saa tuplaten takkiin käymällä ajolinjan ulkopuolella hakemassa renkaan pinnan täyteen kylmää kumin murua. Tämän lisäksi tulee vielä riski siitä ettei auto pysähdykään mutkassa, ja tulee kolari tai ulosajo. Se on suurin syy miksi olen skeptinen rengasmuutoksen toimivuuden suhteen.

Tulevaisuus?
Jos ohituksia radalla – ei varikolla – haluttaisi lisää, pitäisi renkaita päinvastoin koventaa! Tällöin kumia ei tarttuisi optimiajolinjalle niin paljon kuin nykyisin. Toisaalta laakerikuulina toimivia muruja ei leviäisi ajolinjan ulkopuolelle.  Näin rata olisi koko leveydeltään kisan alusta loppuun saakka  kitkaominaisuuksiltaan suunnilleen tasavertaisessa kunnossa . Tällöin ajolinjan ulkopuolelle uskaltaisi ohitustilanteissa mennä, ja rata mehdollistaisi jopa erilaisia persoonallisia ajolinjoja eri kuskien kesken. Tällaista nähtiin vielä 90-luvulla, mikä toi kisoihin oman mielenkiintoisen elementtinsä.

Kun renkaat kestäisivät halutessa koko kilpailun, ja suorituskyky heikkenisi lineaarisesti, voisi kuljettaja päättää kisatilanteen perusteella ajaako agressiivisesti renkaita kuluttaen, tehden yhden varikkostopin, vai rauhallisesti käymättä varikolla kertaakaan. En tarkoita sitä mistä nykyään puhutaan, että joku kuljettaja ajaa luonnostaan pehmeämmin kuin toinen (esim Button vs Hamilton). Tarkoitan sitä, että renkaista voisi tietoisesti repiä irti parempaa suorituskykyä maksamalla siitä hinnan varikkopysähdyksen muodossa. Ja puoli kilpailua hitaamman perään juuttuneena puolikaasulla ajaminen tarkoittaisi, ettei tarvitse pelätä renkaiden loppuvan viimeisillä kierroksilla, siis etua voisi hakea nollasta stopista. Ideana on että ajotavasta päättäisi kuljettaja itse, kuten tapahtui tietääkseni vielä 70-luvulla. Ei silloin kerrottu varikolta kuskille, että ”tietokoneen mukaan kierroksella x olisi optimipaikka tulla varikolle”. Kuski oli aidosti päättämässä omasta kohtalostaan. Voi toki olla että tällainen villi idea on pelkkää toiveunta. Ehkä tässäkin toimintamallissa kävisi niin, että tallit laskisivat jo etukäteen ratakohtaisesti kumpi ajotapa on nopeampi, ja ohjeistaisivat kuljettajia ajamaan tallin päätöksen mukaisesti.

Tietotekniikan puute ja tietynlainen amatöörimäisyys tallien toiminnassa olivat suurin syy sille, miksi F1 oli ennen mielenkiintoisempaa. Taitaa tosiaan olla niin, ettei nostalgisiin wanhoihin hywiin aikoihin pääse takaisin pelkästään toivomalla niin. Joten nauttikaamme uudenlaisesta, viihteellisemmästä ja teknologisemmasta F1:sta. Parinkymmenen vuoden päästä muistelemme kaiholla 2010-luvun formuloita, ja haikailemme niitä aikoja takaisin. Näin on aina; ”ennen kaikki oli paremmin”. Voiko tästä vetää johtopäätöksen, että usein kritisoidun ”F1:n tylsyyden” syy ei ole lajissa, vaan ihmisen kyvyttömyydessä muuttua ja muuttaa ajattelutapaansa. ihminen näköjään muuttuu hitaammin kuin F1.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s