F1 moottorikilpailu

Ensi kaudeksi suunnitellun sääntömuutoksen myötä moottorit tulevat näyttelemään isoa osaa F1-sarjan kärkipaikoista taisteltaessa. Veikkaukseni on, että raakaa suorituskykyä enemmän kauden kokonaistuloksiin vaikuttaa luotettavuus, jolla varsinkin kauden alussa saadaan revittyä eroa kilpailijoihin. Itseäni pelottaa Mercedes.

Mercedes on voinut lyödä rahaa tiskiin melko surutta koko F1-projektinsa aikana. Palaset eivät vaan ole loksahtaneet kohdalleen aiemmin. On tieto-taitoa, on rahaa, mutta aina joku asia on mättänyt. ”Valmentajan vaihto” näyttää purreen tiimin työmoraaliin, ja suunta lähti ylöspäin heti kun Norbert Haugista päästiin eroon. Huhut Mercedeksen moottorin sadankin hevosvoiman ylivoimasta muihin turbokoneisiin verrattuna, ovat toki vain huhuja. Mutta rahaa ja kilpa-auton moottorin rakentamiseen liittyvää osaamista ei tiimiltä pitäisi puuttua. Olen yllättänyt jos Mercedes ”kusee” täysin ensi vuonna.renault-energy-f1-2

Entä muut sitten? Tuskin Renaultille on paljoakaan hyötyä edelläkävijän asemasta 80-luvun formula-ykkösten turboteknologiassa enää tänä päivänä. Mutta kun verrataan Ferrariin, voi Renault silti olla yllättävän vahva! Ferrari onkin mielestäni suurin kysymysmerkki moottoriasiassa. Ferrarin asemaa korostaa sekin, miksi Alonsoa huhutaan olevan jättämässä Ferrarin, tai miksi Toro Rosso on seitsemän vuoden yhteiselon jälkeen vaihtamassa Renaultin leiriin. (olkoonkin että ”saman tallin” kahdessa eri moottoritoimittajassa ei alunperinkään ollut mitään järkeä, ja veikkaan että kuvio tehtiin vain Ferrarin vakoilemiseksi.) Toisaalta koko joukon suurin budjetti takaa, ettei homma ainakaan rahasta jää kiinni Maranellossa. Lisäksi Ferrarille nimenomaan moottori on perinteisesti ollut se suurin ylpeyden aihe myös siviiliautoissa. He eivät yksinkertaisesti halua mokata tätä muutosta, vaan päinvastoin näyttää muille että osaamista ja muuntautumiskykyä on vaikka minkälaiseen sääntömuutokseen. Silti pidän Ferraria ensi kauden ennakkoon heikoimpana lenkkinä moottorikilvassa.

Tätäkin kautta on paljon jäljellä ja ennenkuin hyvästelemme V8-moottorit, kurkataan vähän menneisyyteen. Vuonna 2006 kirjoitin silloisella blogipalstallani http://www.varikko.jutut.fi moottoreista NÄIN. (en enää edes muistanut, että olin tuollaistakin blogia joskus kirjoittanut. Törmäsin siihen ihan vahingossa)

Kauden 2006 kynnyksellä spekuloitiin moottorimuutoksen vaikutuksista kilpailuasetelmiin. Silloin siirryttiin V10-moottoreista pykälää pienempiin V8-moottoreihin. Ensi kaudella lähtee taas pari sylinteriä pois. Vuonna 2006 Mercedeksellä oli vaikeuksia kokonaan uuden moottorin kehittämisessä, enkä usko että he toistavat samaa virhettä kahdesti. Tuon vanhan tekstini asiat luultavasti pätevät myös ensi vuonna. Voi olla että suuret pysyvät suurina, eikä mitään ihmeitä tapahdu. Toisaalta se on hiukan tylsä vaihtoehto. Mutta historia on osoittanut, että se on myös hyvin todennäköinen. Historiaan peilaaminen on sikäli hyödyllistä, että jo tuolloin spekuloitiin kuka voittaa ja kuka häviää sääntömuutoksessa, ja kuinka paljon muutos vaikuttaa autojen nopeuteen. Nyt huomaamme että ei oikeastaan mitenkään. Nukkukaamme siis yömme hyvin. Kyllä F1 on F1 vielä ensi kaudellakin!

Sen verran tämänkin kauden moottorit vielä kiinnostavat, että ilmeisesti Renaultilla on pieni altavastaajan asema tehoissa, koska sekä Red Bull että Lotus ovat jatkuvasti huippunopeuksissa muita jäljessä. Sen voi selittää sillä että heidän autoissaan on enemmän downforcea kuin muilla, mutta jos se on sellaista downforcea mitä ei saa siipiä säätämällä pois, kuten monilla nopeilla radoilla on näyttänyt olevan, niin Monzassa sellaiseen ei ole varaa tai tulee noutaja. Ohi pyyhkivät niin Force Indiat, Mersut kuin Toro Rossotkin.

Mainokset

3 responses to “F1 moottorikilpailu

  1. No eihän Kimi voinut taas lopettaa, Ferrari oli ainoa vaihto-ehto, jos janoaa
    voittaa maailmanmestaruuden kuten uskoakseni on se Kimin ainoa ”maali” ja nyt tässä tilanteessa mitä parasta, maksaa Alonsolle ”Santaderit” oikein korkojen kera eli kanssa.

  2. Noista sääntömuutoksista.
    Uudet moottorit ok.
    -mikä talli saisi enemmän tehoa vähemmällä polttoainemäärällä, ei tankkauksia jos ei ole pakko
    muut sääntömuutokset
    – kerroin joka ottaisi huomioon auton painon kisan jälkeen, mitä kevyempi auto sitä suurenpi kerroin, vähä niinku mäkihypyn kertoimet
    muuttuvat tekijät -pohjan kuluminen
    -renkaiden kuluminen
    -polttoaineen määrä yms. tekijät jotka vähentävät auton painoa
    -kun kisa olisi ajettu autot punnitaisiin uudestaan
    -tietokone laskisi kertoimen joka vähetäisi loppuaikaa, tällöin kuskin ja tiimin ammattitaito tulisi paremmin esille.
    -harjoituksissa haettaisiin sopivammat seokset moottoriin,renkaisiin auton korkeuteen yms.tekijät jotka voidaan kisapaikalla tehdä
    -aika-ajot renkaat, korkeus ja polttoainemäärä määriteltäisiin aikaajoissa niillä säädöillä polttoainemäärällä renkailla ajettaisiin kisa (paitsi sateen sattuessa renkaan viottuessa polttoaineen loppumisen takia ) kerroin ottaisi nämäkin huomioon jotekin
    OLISKO TÄSSÄ MITÄÄN JÄRKEE AATTELEPPA ITE
    TÄÄ ON VÄHÄ RAAKILE MUTTA KUITENKIN

  3. Kertoimien kanssa pelaaminen menee mielestäni liian monimutkaiseksi, minkä lisäksi kisoja ei enää ratkaistaisi radalla vaan puntarilla kisan jälkeen.

    Perimmäinen ongelma on siinä, ettei nyt anneta todellisia mahdollisuuksia kehittää moottoritekniikkaa vähemmän kuluttavaan suuntaan. Jos moottorikilpailu olisi aitoa ja tuottaisi näin todellisuudessa myös siviiliautoiluun siirrettäviä sovellutuksia, kisat voittaisi auto joka starttaa kisaan pienimmällä polttoainemäärällä, eli keveimpänä, mikä tarkoittaa samaa kuin nopeimpana. Jos siis oletetaan että teho olisi sama kuin kilpailijoilla. Tällöin nuo mainitsemasi asiat tulisivat huomioitua jo muutenkin, eikä mitään kerroinjärjestelmiä tarvittaisi.

    Tällainen tilannehan oli 90-luvulla kun Ferrari käytti V12-moottoria joka kulutti enemmän kuin muiden käyttämä V10, tai tehossa altavastaajana ollut V8. Ferrarilla ajatettiin käytännössä painavampaa autoa. Jossain vaiheessa Ferrarin oli pakko siirtyä vähemmän kuluttavaan moottoriin. V10 oli tuon ajan säännöillä tavallaan paras kompromissi tehon ja kulutuksen suhteen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s