Heikin vihoviimeinen mahdollisuus

Kimi Räikkösen selkäleikkaus tuli kuin taivaan lahjana Heikki Kovalaiselle. Heikin ura muilta osin kuin jämätallin jämäkuskina oli jo sinetöity. Yhtäkkiä hän sai mahdollisuuden joka ehdottomasti on hänelle viimeinen. Ihan viimeinen!

Kuvaavaa Heikin markkina-arvolle on sekin, että jopa eläkeukko Michael Schumacheria pyydettiin tuuraajaksi ennen Heikkiä. Lotuksen viimeisestä oljenkorresta näyttää siis olevan kyse. (Myönnän, lauseen sävy kuulostaa pahemmalta kuin todellisuudessa onkaan. Schumi osoitti Nico Rosbergin tallikaverina ajaessaan olevansa huipputasolla edelleen, vaikka hänen paluunsa leimattiin mediassa fiaskoksi. Kisanopeudessa Schumi oli lähes säännöllisesti tallikaveriaan nopeampi ja tasaisempi. Mutta viimeisellä yhteisellä kaudellaan Nico hävisi Schumille jopa aika-ajoja! Kieltämättä se näytti kotikatsomoihin pikemminkin Nicon hitaudelta, kuin Schumin nopeudelta, varsinkin kun Schumin paluu oli mediassa jo ”päätetty” epäonnistuneeksi. Mutta ehkäpä todellinen syy Nicon häviöille olikin Schumin nopeus? Tuo sama ”hidas Nico” nimittäin johtaa tämän kauden aika-ajotilastoissa koko sarjan parhaimpana aika-ajajana pidettyä tallikaveriaan Lewis Hamiltonia. Ehkei Schumin paluu ollutkaan niin epäonnistunut kuin luultiin?)

Heikillä on kaksi kisaa aikaa osoittaa olevansa huippukuljettaja. Paineet ovat infernaaliset. Kokemukset isoista paineista eivät Heikin kohdalla ole erityisen mairittelevia. Ensin ura Renaultilla Alonson aisaparina, ja sen jälkeen Hamiltonin kaverina McLarenilla. Isot paineet isoissa talleissa, kovien tallikaverien rinnalla. Pitkälti noiden kahden pestin  ansiosta Heikki on nyt tilanteessa jossa ajopaikkaa ei ole löytynyt. Liikaa paineita, liian vähän paineensietokykyä?

Emme saisi odottaa liikaa Heikiltä. Pitäisi muistaa, ettei hän ole ajanut kilpaa pitkään aikaan. Alkukierrosten kolarointi olisi sekä Lotus-tallin MM-taiston, että Heikin urasuunnitelmien kannalta pahin mahdollinen skenaario. Mutta muitakaan hyviä vaihtoehtoja ei ole. Siis sellaisia joissa Heikki voisi kruisailla puolivaloilla maineeseen ja kunniaan. Jos kisat aloittaa rauhallisesti kolareita varoen, tippuu alussa puolenkymmentä sijaa, jotka pitää taas kisassa ajaa kiinni, jotta olisi edes sillä sijalla mistä starttasi. Ja se sija ei Heikin tapauksessa riitä, valitettavasti.

Hänen täytyy osoittaa pystyvänsä olemaan nopea nimenomaan kisassa! Aika-ajossa hänen nopeutensa jo tiedetään. Voi olla että hän lyö aika-ajoissa jopa Grosjeanin. Mutta suorituskyky kisassa on aina ollut hänen akilleen kantapäänsä. Hänen uransa ei suinkaan loppunut yhden kierroksen suorituskykyyn, vaan kisamittaan. Lähtökohta, niin karulta kuin se kuulostaakin on, että jos lähdetään ruudusta 5-8, on maalissa oltava sijoilla 2-4. Näin pitkän kisatauon jälkeen. Kohtuutontako? Aivan varmasti kohtuutonta! Mutta Heikillä ei ole muuta mahdollisuutta, jos hän vielä aikoo havitella paikkaa jostain huipputallista ja nostaa uransa uuteen nousuun.

Nyt Heikin on tehtävä se kohautus, jota olemme odottaneet. On lunastettava kannukset, tapeltava tie tähtiin! Maailman nopein Heikki ei ole tarpeeksi. Hietamiehen ja Silvennoisen Heikit ei riitä mittariksi.

Vaihtoehto on ottaa säälipaikka Caterhamilta ja kruisailla jämäsijoituksilla uransa loppuun saakka.

Mainokset

3 responses to “Heikin vihoviimeinen mahdollisuus

  1. Ei Kovalaisella mitään paineita ole. Hän ajaa ensi vuonna mitä todennäköisimmin Caterhamilla ja hyvä niin. Ei tarvitse todistaa mitään, ei itselleen, ei Tony Fernandesille, ei Kari Melartille eikä tämän blogin pitäjälle. Harjoitusen perusteella kaikki näyttää olevan kunnossa joten nyt voi nautiskella pari kilpailua hyvällä autolla ja palata sitten takaisin sorvin ääreen. Oli tulos mikä tahansa. Eikä ole mitään estettä sille etteikö Heikki voisi onnistuakin.

    Onko siinä jotain ihmeellistä että Lotus kysyi ensin Michael Schumacheria? Pappa ajoi kuitenkin vielä viime vuonna huippuautolla ja 7-kertaisena maailmanmestarina Schumin markkina-arvo tulee aina olemaan vahva.

    Heikki Kovalainen sai heikon kisakuljettajan maineen ajaessaan McLarenilla kakkoskuskina jatkuvasti Lewis Hamiltonia huonommalla taktiikalla. Se oli tallin valinta, ei Heikin. Kolme seuraavaa vuotta hän on ajanut kerta toisensa jälkeen loistavia kilpailuja Caterhamilla mutta kukas niitä nyt laskee…

  2. Niin, jos Kovalainen tyytyy jämätallin kuljettajan asemaan, niin tuskin Lotus-pesti paineita tuo. Mutta kun jotenkin luulen että Heikki vielä elättelee toiveita ihan oikeasta formulaurasta…

    Schumin kohdalla tuurauspestissä ei ollut kyse markkina-arvosta, koska se ei tuo Lotukselle ensi kaudella yhtään euroja, vaan se että saavat valmistajien sarjassa sen himoitun toisen sijan. Syy miksi Schumia yritettiin saada mukaan on puhdas nopeus ja lyhyt ajotauko verrattuna muihin vapaisiin kuljettajiin.

    En nyt tiedä kisojen loistavuudesta, kun jopa Vitali Petrov osoittautui kisoissa nopeammaksi kuin Heikki. Ja Petrov sentään sai lähtöpassit formuloista, koska oli liian hidas. Myös McLarenilla Heikki oli hidas kisakuski ja varsinkin alkukierroksilla menetti usein pelin kärkeen. Ja jos yritti olla agressiivisempi, niin oli ilman etusiipeä kierroksen päättyessä. Pitääkin kaivaa vuoden 2007 kisat DVD:ltä ja tarkistaa muistelenko väärin…

  3. Vähän vanha, mutta mielestäni Kovalaisen kannattaisi katsella muita sarjoja, esim FIA WEC ja DTM olisivat hyviä vaihtoehtoja tai mikä ettei vaikka FIA Formula E.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s