Talvitestit osoittivat taas kerran, ettei niistä voi vetää paljon muita johtopäätöksiä kuin sen, minkä kaikki jo tiesivätkin. Mecedes tulee hallitsemaan tätäkin kautta.
Nähtävästi on niin että yksi talli joka saa palikat kohdalleen, hallitsee aina muutaman kauden yhteen pötköön, eivätkä muut pysty sitä haastamaan kuin siinä tapauksessa että sääntömuutokset pistävät koko paletin kokonaan uusiksi. Mercedes tavoitti ja meni ohi Red Bullista moottoriuudistuksen myötä. Sitä ennen Red Bull oli hallinnut 4 kautta suvereenisti. 2000-luvun alkuvuosina Ferrarilla oli valttikortti käsissään, sitä ennen McLarenilla (tosin vain parin vuoden ajan) ja sitä ennen sarjaa hallitsi Williams. Koirat haukkuu mutta karavaani kulkee.
Mercedes on tulevan kauden suosikki. Ketä tulee perässä? Siihen onkin testien perusteella vaikeampi sanoa mitään. Veikkaan että Red Bull, Ferrari, Williams, tuossa järjestyksessä. Yksittäisiä välähdyksiä voi antaa McLaren, Sauber, Toro Rosso ja Lotus. Että voisiko sanoa niin, ettei mitään uutta auringon alla.
McLaren
McLaren on siitä outo lintu, ettei se tunnu löytävän punaista lankaa hommaansa, vaikka tehdas ja simulaattori on varmasti sarjan nykyaikaisimmat, talous kunnossa, työnantajana houkutteleva… Jostain syystä vaan nyt jo monen vuoden ajan, itse asiassa Hamiltonin mestaruudesta lähtien, talli tuntuu taapertavan pikemminkin keskikastissa kuin paikalla joka heille puitteiden ja resurssien puolesta kuuluisi.
Alonson palkkaaminen on sikäli hassua, että Fernandon panos ei suinkaan tule hitsaamaan tallia yhteen, vaan pikemminkin rikkomaan sen lopunkin yhtenäisyyden. Muutamat kommentit formulamaailman tietäjiltä, tai ainakin sellaisiksi itsensä kokevilta, ovat puhuneet varsin karua kieltä Fernandosta, tuosta Oviedon messiaasta.
On jotenkin kuvaavaa, että jopa Ferrari on lipsautellut rivien välistä juttuja joiden mukaan elämä Alonson kanssa ei ollutkaan ihan niin auvoista kuin annettiin ymmärtää. Joku kommentoi, että jos Fernandon kaltainen supermies ja autonkehittäjä saa tallin taapertamaan 5 vuotta käytännössä paikoillaan, on vikaa muussakin kuin Ferrarin johdossa -olkoonkin että testaamista on rajoitettu ja näin kuljettajan mahdollisuus vaikuttaa auton nopeuteen on kaventunut oleellisesti.
Alonson politikointi ja halu saada kaikki tuki ja edut itselleen, ja halu näyttää hyvältä vaikkei se olisikaan tallin etu, on murentanut Ferraria sisältäpäin. Se on saanut henkilökunnan sulkeutumaan kuppikuntiin keskittymään vain siihen että jokainen pitää omasta jakkarastaan kynsin ja hampain kiinni siltä varalta, että paska sattuu osumaan tuulettimeen.
Ja kun paska sitten osui tuulettimeen… Ensin monoa sai Domenicali, sitten vielä isommat pomot, ja iso luuta alkoi lakaista ei-toivottua ainesta ulos tallista. Mitä teki omasta mielestään jumalasta seuraava kuljettaja, Fernando Alonso? Lähti saman tien karkuun. Että sellainen vastuunkantaja…
Tällaisen vastuunkantajan McLaren sitten päätti palkata nostamaan tallinsa ahdingosta, takaisin voittajaksi. Eittämättä McLaren tulee olemaan voittajatalli, eikä se älyttömän kaukana siitä ole ollut tähän astikaan. Mutta on se tavallaan vähän väärin (minun mielestäni) jos tällaisen muutoksen arkkitehdiksi ja näennäiseksi vaikuttajaksi nousee Fernando Alonson kaltainen omaan napaan tuijottaja.
Sitä en voi olla ihmettelemättä, että miten Honda, jolla on ollut pari vuotta aikaa rakentaa ylivoimaisesti sarjan kovin voimayksikkö painii niin suurissa moottoriongelmissa näin lähellä kauden alkua. Mitä siellä on kaikki nämä vuodet tehty? Sitä kuvittelisi että kun moottoria on saanut kehittää kaikkien testausrajoitusten ulkopuolella, isolla budjetilla, osia säästämättä, niin lopputulos olisi ollut vähintään Mercedeksen veroinen moottori, mutta nyt näyttää kovasti siltä mitä Renault oli viime vuonna. Ei hyvä.
Ala-arvoinen kirjoitus. Et selkeästi osaa tarkastella Alonso-aihetta neutraalista näkökulmasta, vaan tyydyt kärjistämään herran huonoja puolia ( joita miehellä tosin eittämättä riittää).
Eri mieltä voi toki olla, mutta kaipa sen pitäisi perustuakin johonkin. Jos minun pitää perustella kantani (ja mielestäni sitä teenkin), niin myös kritiikin esittäjän pitäisi. Pelkkä ”ala-arvoinen kirjoitus” on aika epämääräisesti sanottu.
Tekstissäni kritisoin ennen kaikkea McLarenia ja Hondaa, jotka eivät tunnu saavan palikoitaan kasaan. Ajaminen luultavasti 100 hevosvoimaa alemmilla tehoilla muihin nähden (mahdollisesti Alonson onnettomuuden vuoksi, sen saamme ehkä tietää myöhemmin, mutta veikkaan että ajavat ilman ERSiä…) ja sen seurauksena putoaminen jo toisesta aika-ajo-osiosta, kertoo ettei McLaren ja Honda ole tehneet kotiläksyjään.
Siihen sivukommenttina heitin, ettei Alonso ole oikea mies nostamaan tässä kunnossa olevaa tallia takaisin huipulle. Eihän Alonso pystynyt tekemään sitä Ferrarillakaan. Päinvastoin, hän aiheutti tallissa sekasorron jonka tyynnyttämiseen tarvittiin monet potkut. Nyt kun tunnelma on tallissa taas hyvä, niin katsopa tuloksia Australian aika-ajossa! Tämä on mahdollista ilman Alonsoa, joten mihin Alonsoa tarvitaan? Kerro sinä, ja anna joku syy olla kritisoimatta häntä! Sitäpaitsi tässä oli tarkoitus juuri selittää Alonson huonoja puolia ja miten ne vaikuttavat McLarenin tulevaan menestykseen. Siksi selitin Alonson huonoja puolia. Yksinkertaista. 😉
Tänään F1 studiossa pohdittiin sitä jättääkö Alonso seuraavankin kisan ajamatta, sairauslomaansa vedoten. Juuri nyt kun häntä eniten tarvittaisi. Jos jättää, niin se osoittaa juuri sellaista itsekkyyttä jota hän mm. Ferrarilla Massan ja Kimin kanssa osoitti. ”Minulle kaikki, muille ei mitään, pääasia että MINÄ näytän hyvältä. Huono auto, en aja! Laittakaa auto kuntoon, niin tulen sitten ajamaan teille maailmanmestaruuden!”
Olisi kiva tietää jos kirjoitukseni oli niin huono, että mikä noista havainnoistani vaikutti olevan niin pahasti pielessä että se kirvoitti nuo kommentit? Ihan objektiivisesti katsottuna nuo ovat ainoita JÄRKEVIÄ johtopäätöksiä, mitä McLarenista ja Alonsosta voi talven perusteella sanoa. Mikä muu tahansa tulkinsa se vasta järjettömältä kuulostaisi.
Sitäpaitsi, saman suuntaisia päätelmiä (ei ehkä ihan näin suoria, mutta rivien välissä viesti on sama) tulee muiltakin F1-maailman ihmisiltä. Jo viikkoja sitten joltain Ferrarin entiseltä tekniikkapomolta, ja viimeksi Salon ja Tomi Tuomisen suulla aika-ajon yhteydessä. Samana päivänä kun tuon tekstin julkaisin, tuli 6 tuntia myöhemmin Maikkarilta saman sisältöinen uutinen Couthardin haastatteluun pohjautuen, että ”McLaren on suunnannut voimavaransa väärin”.
Tällä logiikalla kirjoitukseni on ihan yhtä ”ala-arvoinen” kuin näiden arvostettujen asiantuntijatahojen kommentit. Otan sen suorastaan kehuna. Kehun kyllä Alonsoa (ja olen sen tehnytkin, tässäkin blogissa) kun siihen on aihetta.