Rengaskriisi

En jaksaisi aina kirjoittaa renkaista, mutta kun se tuntuu tällä kaudella olevan ainoa aihe mistä saa jotain irti. Mercedes sai sellaisen ”rangaistuksen” jota ounastelinkin. Aika jännästi talli pystyi itse toivomaan minkälaisen rangaistuksen haluaisivat, ja kuin ihmeen kaupalla he saivat juuri sellaisen. Tuohan ei vaikuta Mercedeksen saamaan hyötyyn millään lailla, joten samantien olisi voitu jättää kokonaan rankaisematta. Mutta se olisi ollut liian näkyvää hampaattomuutta FIA:lta.

Tällä hetkellä F1:ssa tuntuu olevan kyse siitä, että testataan kuinka kauas autokilpailemisesta voidaan mennä, jotta yleisö viitsii vielä lajia seurata. Ja kuten erilaisten tosi-TV-ohjelmien ja muun roskaviihteen suosio osoittaa, suuri yleisö ei edes halua nähdä aitoa ja rehtiä autokilpailua. mitä enemmän lajissa on draamaa; politikoidaan, juonitellaan, rikotaan sääntöjä ja tapahtuu onnettomuuksia, sitä enemmän yleisö sitä seuraa. Laji pysyy otsikoissa, ei pelkästään kisaviikonloppuina, vaan 24/7, ja Bernie kiittää.

Silverstonen rengassotku on jälleen uusi lehti politikoinnin kultaisessa kirjassa. Kun vertaa niiden tallien ja kuljettajien kommentteja, joiden autot viihtyvät nykyrenkaiden kanssa, ja niiden joilla on renkaiden kanssa vaikeuksia, niin kommenttien sävyssä on selvä ero. Toisin sanoen ”hengenvaarallinen rengas” on vain uusin politikoinnin väline, ei sen enempää.

Mitä renkaan puhkeamiseen tulee, näyttää siltä että niillä talleilla joilla on vaikeuksia muutenkin tämän kauden renkaiden kanssa, tapahtui enemmän puhkeamisia kuin muilla. Eli kuten jo kisan aikana veikkailtiin, ongelma liittyy (yli?)kuumentuneeseen renkaaseen, joka jostain syystä repeää kanttareiden ylityksessä. Kanttareissa ei välttämättä ole varsinaista vikaa (teräviä reunoja tms). Vika niistä haluttaisi mielellään löytää, koska se olisi helpoin tapa selittää ongelma. Enemmänkin kyse on renkaan ja radan yhteisvaikutuksesta. Ongelma on siinä, ettei missään muussa autourheilulajissa ajeta sellaisilla renkailla ja sellaisella rengasrasituksella kuin F1:ssa tänä vuonna. Siksi ongelma ei ole aiemmin tullut esiin, vaikka rata on säilynyt samanlaisena jo pitkään.

Niin tai näin, vaikka olenkin aiemmin puolustanut tämän kauden renkaita, niin tämä ongelma pitää korjata. Rengas ei saa rikkoutua noin, oli kyse FIA:n toivomusten mukaan valmistetusta renkaasta tai ei. Mielestäni renkaan ei tarvitse kestää yhtään sen enempää kuin tähänkään asti. Eli peruskonseptiin ei tarvitse puuttua, vaikka Niki Lauda, Vettel ja kumppanit mielellään haluaisivat viime kauden renkaat takaisin. Katsotaan miten hommassa käy.

(Edit: Siirsin tässä blogikirjoituksessa olleen Kimi Räikkösen Red Bull-tallispekulaation omaksi jutukseen hallittavuuden, luettavuuden ja tiedon etsimisen helpottamiseksi. Jatkossa yritän kirjoittaa yhdestä aiheesta per julkaisu, vaikka se joskus tarkoittaisi useampaakin julkaisua per päivä.)

Jätä kommentti