Kimille sapiskaa

Ferrarin tallipäällikkö antoi hiukan kyseenalaista palautetta Kimin aika-ajosta, varsinkin kun tuntuu että kommentit olivat jostain ihan eri aika-ajosta kuin Malesiasta tänään. Jätämme niiden kirjaimellisen tulkinnan sikseen.

Sen sijaan Arrivabene on totuuden jäljillä siinä, että Kimin keskittymisessä olisi parantamisen varaa. Kimi on jo vuosikausia antanut erilaisissa mitättömän tuntuisissa pikkuasioissa tasoitusta tallikavereilleen, ja siinä samalla koko muulle kilpailijajoukolle.

Tässä aika-ajossa hänen edessään Ericsson pääsi viimeiseen osioon (toisin sanoen ajoi sen kierroksen Kimiä kovempaa, eli ei ollut Kimin tukkona!), ja hänen takanaan tullut Hamilton samoin. Jos väli on huono, niin kuvittelisi että edessä oleva hidastaa omaa ajoa, ja myös takana tuleva kärsisi siitä. Mutta miksi vain Kimi kärsi tällä kertaa? Siksi ettei hän ollut rakentanut itselleen hyvää ajoväliä tarpeeksi röyhkeästi! Niitä pikkuasioita, joissa Kimi on hiukan löysä ja keskittymätön.

Ehkä viimeinen mutka pilasi hänen kierroksensa, kun hän yritti turhaan ohi Ericssonista vaikkei mitään todellista ohituspaikkaa ollut. Niinpä hän jäi jyrkälle linjalle viimeiseen mutkaan ja siitä lähtösuoralle kiihdytys ei onnistunut niin hyvin kuin pyöreämpää ajolinjaa ajaneella Ericssonilla. Tämä siis maallikon analyysi ilman mitään datatietoja, perustuen visuaalisiin havaintoihin.

Jos hän olisi ajanut visusti Ericssonin perässä, niin Ferrarin paremman kiihtyvyyden ansiosta hän olisi saanut juuri sen muutaman tuhannesosan edun imusta lähtösuoralle kiihdytyksessä, mitä Ericssonin voittamiseen olisi tarvittu.

Jos ohitus olisi ollut mielessä seuraavan kierroksen ruuhkasta vapaata kierrosta silmälläpitäen, niin se kuvastaisi kuinka huonosti Kimi oli keskittynyt tilanteeseen. Seuraavaa kierrostahan ei käytännössä voinut tulla alkaneen sateen takia, ja luulisi Kiminkin tajunneen tuon.

Niihin muihin keskittymättömyyksiin, joihin viittasin… Monta kertaa eri talleissa – jo McLarenilla ajaessaan – Kimin renkaiden lämmitys meni pieleen milloin aika-ajossa, milloin kisan lämmittelykierroksella. Selitys oli usein sen tyylinen että ”ei saatu renkaita ihan optimilämpöön joten menetettiin parissa mutkassa muutama kymmenys”. Se muutama kymmenys on nykyformuloissa joskus 10 sijaa. Haloo! Kannattaisiko siihen lämmitykseen ihan KESKITTYÄ joskus?

Eihän renkaiden lämmitys ”epäonnistu”. Se vaan tehdään joko hyvin tai huonosti. Samoin kuten hyvää starttia ei saada, se otetaan. Jos lämmityksen tekee joka kerralla samalla tavalla täydellisyyteen pyrkien, se onnistuu joka kerralla samalla tavalla, täydellisesti. Mutta jos se tehdään vähänkin ”vasurilla”, se näkyy tuloksessa. Sitten kisan lähdössä hävitään kolme sijaa, ja kisan jälkeen selitetään että ”juututtiin hitaampien taakse puolen kisan ajaksi, niin eipä siinä voinut mitään tehdä”. Niinpä, mutta mitä tehtiin väärin että hävittiin lähdössä ne sijat jotka sen kisan pilasivat. Näitä tapauksia on kymmeniä Kimin uralla.

Tällä kaudella on ollut kaksi kisaa, jotka Kimi on tyrinyt ihan itse. Ensin Australian aika-ajo, sitten lähtö jossa röyhkeämpi ajo ensimmäiseen mutkaan olisi tuottanut todennäköisesti paremman tuloksen kuin se fiasko mitä siitä nyt seurasi. Sen jälkeen renkaanvaihto, joka sekin kai meni Kimin piikkiin. Ja nyt tämä aika-ajon moka.

Että kyllä Arrivabene on ihan oikeassa, Kimin pitäisi keskittyä paremmin! Muuten Vettel vie Kimiä ihan samalla tavalla kuin Alonsokin. Se on äärimmäisen pienistä asioista kiinni. Kimissä ihailen sitä että hän on ”luonnonlapsi”, mutta kun ikää alkaa tulla, ei menestystään voi rakentaa pelkästään lahjakkuuden varaan. On tehtävä töitä. Auton parissa Kimin onkin työskennellyt ihailtavasti, minkä hedelmiä korjaa tosin tällä hetkellä lähinnä Vettel. Kimi on myös luonut talliin yhteishenkeä lausunnoillaan. Huomattava parannut Kimissä monella osa-alueella on havaittavissa, mutta vielä se oma keskittyminen 100% tikkiin niin kyllä tästä kaudesta vielä hyvä tulee. Go Kimi!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s